یادداشت دامنه دارابکلا
|
||
راهی به دانش و ارزش : ابراهیم طالبی دارابی دامنه |
قّریش مانَوی بودند؟ یا مُشرک؟ یا به دین حنیف؟ این به پژوهش نیاز دارد. اما از منابر و منابع شنیده و خواندهایم، از قُرَیش، بنیهاشمِ آنان، حنیف بودند؛ یعنی تحت تعالیم حضرت ابراهیم ع و عامل به مناسک آن دین.
اما جاحظ از فُضلا و اُدبای بزرگ و صاحب کتابهایی چون: «البیان و التبیین»، «الحَیَوان»، «الفهرست» و... خبر میدهد کلیهی قُرَیش، مانَوی بودند. برای تحقیق بیشتر ر.ک: ص ۱۳۵ کتاب «تقریرات بدیعالزمان فروزانفر» که توسط دکتر سید محمد دبیرسیاقی جمعآوری و تنظیم شد..
دین مانی یا مانَویّت، پیش از اسلام در ایران عصر ساسانی، گسترش داشت و با تفکر حکومت ساسانی ستیز میکرد که دینداران و پیروان این مسلک، ریاضتگرا و عرفانپویه بودند. کتاب «الحَیَوان» جاحظ، وسیعترین اطلاع از عقاید مانویان به شمار میآید.
برخی از پژوهشگران، مانی ایرانی، نقاشِ فیلسوف را و نیز پیروان آن را اشتراکی خواندهاند. به زبان مدرن، سوسیالیست، به معنای جامعهگرایی مساوانه، به عبارتی: تفکری که در آن همگان، سهم برابر داشته باشند. دامنهی توحید
![]() |